Sunday 5 August 2012

Salam Nuzul Quran 1433. . .

Gua mula perasaan yang entri-entri gua yang sebelum ni tak pernah sekalipun ade salamkan ? Jadi bermula pada entri yang ala-ala keagamaan ni lagi manis kalau gua mulakan ucapan Assalamualaikum sebagai pembuka bicara yedak ? Kakaka Terase alim benor sekarang. Gua harap salam gua ni ada jawapan daripada pembaca yang terbace blog gua ni

              Sempena 17 Ramadhan 1433ni, rasenye setiap tahun umat Islam akan menyambut hari Nuzul al_quran yedak ? Emmm ape sebenornye hari Nuzul al-Quran ni ? Haa sini gua nak kabor, dan kalao kelentong-kelentong gua ni salah harap ade yang sudi  betulkan tanpa perlu menampor pipi gebu gua ni laju-laju.

Sejarah Nuzul al-Quran . . .

Sumber encik Google

             Sememangnya sudah menjadi tradisi bagi kita umat Islam, pada setiap tanggal 17 Ramadhan kita akan mengadakan peringatan Nuzul Al-Quran. Ianya diadakan sempena memperingati peristiwa Perang Badar Al-Kubra (dikatakan terjadi pada 17 Ramadhan tahun ke 2 Hijrah). Peristiwa nuzul al_quran menjadi satu sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada kita hari ini.

Gambar encik Google

Apa makna Nuzul al-Quran ?

            Peristiwa Nuzul Al-Quran ini berlaku pada malam Jumaat 17 Ramadhan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabu Muhammad SAW. Perkataan Nuzul bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Manakala Al-Quran bererti bacaan atau himpunan. Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, sains, teknologi dan sebagainya.

Sumber tilikan Google

*Kebetulan pula 17 Ramadhan 1433 kali ini bersamaan dengan 6 Ogos ulangtahun kelahiran gua, indah sungguh rasa dia. Harap #CikSaye perasan =)

1 comment: