Monday 13 August 2012

Tragedi 24 Ramadhan 1433

Pejam, celik, bangun tido, mandi, pegi bazar, berbuka, terawih kat mesjid sambil cari capal dan selipar buat raye kat tangge mesjid, keluar malam, rupanya dah 24 hari pada bulan Ramadhan tahun ini gua perasan gua buat benda yang sama. Sahur tak pernah miss, time puasa banyak dugaan dia tapi gua masih boleh handle tanpa panik, steady bukan ? Nampak sangat gua komited berpuasa pada tahun ini bukan ? Nampak sangat gua dah boleh kawin bukan ?

Tapi bukan itu yang gua nak cerita, yang gua nak kasi cerita sekarang pasal majlis berbuka puasa yang diadakan dikawasan perumahan gua kejak tadi, pada 24 Ramadhan. Ceritanya bermula ketika gua selesai berbuka dan menghala pinggan dan gelas ditangan kearah paip air. Dan entah kenapa gua boleh tertegur Encik Rosili, bekas guru tuisyen matematik UPSR gua dulu, dengan nada berbunyi,

"Sarah tak datang ke Cikgu ?", tegur gua tanda sopan dan penuh muslihat.

"Tak, dia tak balik lagi" jawab beliau sambil membasuh tangan.

"Dia belajar kat mane sekarang Cikgu ?" tanye gua lagi walaupun gua dah tau apa jawapan dia.

"Dia sekarang belajar medic di New Zealand" jawab beliau sambil merenjis-renjiskan air tangan ke bumi

"Patut lame tak nampak, dah ke New Zealand dia. Lagipun dia memang pandai kan" balas gua sambil geleng-gelengkan kepale dan senyum sinis.

"Rezeki masing-masing, mungkin masa awak akan tiba nanti" kata beliau sambil senyum seperti berniat menjadikan gua sebagai menantu pilihan beliau.

"Saya perasan Sarah tu jadi pandai sampai sekarang sebab pernah time PMR dulu dia duduk sebelah meja saya Cikgu, dah sampai New Zealand dia sekarang" bisik gua dalam hati sambil mencapai sebijik pisang diatas meja sebelum beredar.


*Sarah Shamila, antara makwe yang sebaya di kejiranan gua, berkulit putih dan berkaca mata, menjadi teman sepermainan gua di satu ketika dahulu, diakui cerdik dan pandai dan entah beras mende yang mak dia pakai sampai bijak sangat, pernah satu sekolah dengan gua sebelum beliau ke MRSM dan gua ke Sekolah Menengah Teknik ketika di Tingkatan 4



No comments:

Post a Comment