Wednesday 8 August 2012

#Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia


Tadaaaaa ! Entri kali ini gua nak kongsikan serba sedikit buku yang baru sahaja gua rogol kejak tadi. Sebuah buku hasil coretan dan carutan daripada brader Lucius Maximus yang mane gua akan sekali lagi geleng-geleng kepale sebagai tanda tidak pasti jika engkorang tanye samada beliau ni berbangsa melayu, cina, india atau bugis. Sebuah buku yang gua rase sesuai dibace oleh kutu-kutu yang berminat pada sukan bola sepak.

               Sebenornye gua pun tak berape pasti kenapa dan mengapa gua boleh terjebak terbace buku sebegini rupa sedangkan  membaca tu adalah antara perkara yang paling gua terfaktab. Mungkin sebab gua lelaki yang sedikit terabai daripada makwe makwe diluar sane yang membuatkan gua ghairah dan rakus sikit merogol buku ni.

               Sebuah buku yang berhalaman 180 muka surat tidak termasuk kulit ini menceritakan mengenai sejarah percubaan pasukan Harimau Malaya ke pertandingan teragung di dunia iaitu kejohanan bola sepak Piala Dunia bermula dari tahun 1937 sehingga 2010. Didalamnye juga terselit mengenai waktu kenaikan, kemeruduman, naik balik, menjunam kembali dan sekarang naik sedikit pasukan Harimau Malaya kita. Amboi serius benor gua bercerita.

               Ape yang mengagumkan gua adalah mengenai pandang penulis JIKA terbubarnya pasukan bola sepak kebangsaan oleh FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) , ape kite akan dapat lagi bersorak dan melompat-lompat macam dirasuk langsuir di stadium ? Ape dapat lagi kite mencarut-carut terhadap pasukan lawan lagi ? Tidak bukan ?

               Hingga munculnya 2 orang puaka atau anak muda dari Kuala Lipis yang sepakat untuk menubuhkan kembali pasukan kebangsaan kita. Gua pun termenung bile terfikirkan spirit anak muda ini entoh hantu mane yang rasuk mereka ni. Mereka telah membuat pinjaman bank untuk membeli sebidang tanah dan didirikan sebuah stadium mini dan bagi menjamin ekonomi pelaburan mereka, mereka turut membina cafe dan kolam ikan patin untuk kaki-kaki pancing.

               Mereka telah masuk ke setiap kampung untuk mencari bakat-bakat kecil sekitar umur 8-9 tahun untuk digilap bakat bola sepak mereka hinggalah munculnya sebuah pasukan bernama Torpedo Lipis FC seramai 30 orang pelatih. Tujuan mereka melakukan kerja kerja yang boleh dianggap tak masuk akal dan geleng geleng kepale juga gua dibuatnye ini adalah untuk menbuat seorang atau ramai "Cristiano Ronaldo" yang made in Malaysia. Setinggi Everest cita cita mereka bukan ?

               Tahun demi tahun pasukan Torpedo Lipis FC menjadi modal orang orang kampung melepak dikedai kopi kerana kehebatan pasukan tersebut sehingga munculnya pasukan lain disekitar daerah negeri Pahang seperti Real Bera, Athletico Kuantan, Bentong Hotspurs, Jerantut United dan banyak lagi muncul seperti cendawan tumbuh selepas hujan.

              Tapi bile cerita lebih-lebih ni nanti engkorang semua menguap arnab pulak, rasenye elok engkorang bace dan rase sendiri buku ni. Engkorang semua boleh dapatkannya disini KLIK DISINI 



No comments:

Post a Comment